Μεταφορικό ισοδύναμο: Ενεργοποίηση Β' φάσης

Μεταφορικό Ισοδύναμο (M.I.): είναι το μέτρο, με τη θέσπιση του οποίου επιδιώκεται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς με μέσα μαζικής μεταφοράς από την ηπειρωτική Ελλάδα σε νησί ή από νησί σε νησί με το κόστος που θα ίσχυε στην ηπειρωτική Ελλάδα για την ίδια απόσταση.  Από 1 Ιανουαρίου 2019 δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ (*) είναι οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις με έδρα στο σύνολο της νησιωτικής χώρας.

Και ενεργοποιήθηκε χθες, Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019, η πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων χρηματοδότησης για την δεύτερη φάση του τρέχοντος έτους, του Μεταφορικού Ισοδύναμου Επιχειρήσεων.

Καταληκτική προθεσμία υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης ορίζεται η Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2019. Σημειώνεται ότι η δυνατότητα υποβολής παρέχεται στους δικαιούχους που υπάγονται στα οριζόμενα της ισχύουσας Πρόσκλησης.

(*) Το Α.ΝΗ.ΚΟ. καταβάλλεται με τη μορφή χρηματικής ενίσχυσης σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο. 

Τι γίνεται με την Κρήτη; 

Την ίδια ώρα, την πλήρη εφαρμογή του προγράμματος του Μεταφορικού Ισοδύναμου για την Κρήτη ζητά με επιστολή της η διοίκηση του ΟΕΕ/ΤΑΚ προς τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη. Όπως αναφέρεται στην επιστολή, στην παρούσα φάση του προγράμματος εντοπίζεται πρόβλημα στο ότι, ενώ έχει ανοίξει το σύστημα για να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα, δεν έχει ανοίξει ακόμα η αίτηση χρηματοδότησης. Δηλαδή δεν μπορούν οι επιχειρήσεις να υποβάλουν αιτήματα για δαπάνες (φορτωτικές) μέσω του πληροφοριακού συστήματος και να χρηματοδοτούνται. Σύμφωνα με το ΟΕΕ/ΤΑΚ, ο λόγος είναι ότι ακόμα δεν έχει τροποποιηθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία να συμπεριλαμβάνει και τις επιχειρήσεις της Κρήτης, και ως εκ τούτου δεν μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις οι κρητικές επιχειρήσεις.

Το ΟΕΕ/ΤΑΚ ζητά από τον υπουργό να δοθεί παράταση στην περίοδο υποβολών για τις επιχειρήσεις της Κρήτης, να ενταχθούν επιπλέον επιχειρηματικές δραστηριότητες ως επιλέξιμες, πέραν των υφιστάμενων που ορίζει το πρόγραμμα, καθώς και την επέκταση του μέτρου και για τα φυσικά πρόσωπα, τόσο στις ακτοπλοϊκές όσο επίσης και στις αεροπορικές συγκοινωνίες, όπως ήδη συμβαίνει και στα υπόλοιπα νησιά της χώρας.

Αναλυτικά η επιστολή:

«Με αφορμή την ΚΥΑ 568/2019 “Πρόσκληση επιχειρήσεων για υποβολή αιτήσεων υπαγωγής στη Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο» (Μ.Ι.), για το έτος 2019”, η οποία δημοσιεύτηκε στις 8/3/2019, άρχισε να εφαρμόζεται το πρόγραμμα του μεταφορικού ισοδύναμου και στις νησιωτικές επιχειρήσεις, κάτι το οποίο ικανοποίησε ένα πάγιο αίτημα των νησιωτών ώστε να εξομοιωθεί το κόστος χερσαίων και ακτοπλοϊκών μεταφορών.

Σημειωτέον ότι το παραπάνω μέτρο εφαρμόζεται ήδη εδώ και πολλά χρόνια και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., με αξιοσημείωτα αποτελέσματα στην ανταγωνιστικότητα των εκεί νησιωτικών περιοχών.

Στην παραπάνω πρόσκληση δε συμπεριλήφθηκε η Κρήτη αρχικώς, εκτός της Γαύδου και της Χρυσής. Μετά όμως από προσπάθειες των τοπικών Επιμελητηρίων, καθώς επίσης και τοπικών βουλευτών του νησιού μας, και με βάση μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς, συμπεριλήφθηκαν αρχικώς κάποιες δραστηριότητες επιχειρήσεων, με την προοπτική από την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου να ενταχθούν και άλλες δραστηριότητες σταδιακά.

Δυστυχώς, όμως, στην παρούσα φάση του προγράμματος εντοπίζεται πρόβλημα στο ότι, ενώ έχει ανοίξει το σύστημα για να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα, δεν έχει ανοίξει ακόμα η αίτηση χρηματοδότησης. Δηλαδή δεν μπορούν οι επιχειρήσεις να υποβάλουν αιτήματα για δαπάνες (φορτωτικές) μέσω του πληροφοριακού συστήματος και να χρηματοδοτούνται.

Ο λόγος είναι ότι ακόμα δεν έχει τροποποιηθεί η παραπάνω ΚΥΑ, η οποία να συμπεριλαμβάνει και τις επιχειρήσεις της Κρήτης.

Με δεδομένο ότι ήδη υπάρχει μεγάλος αριθμός υποβολών αιτήσεων συμμετοχής και λαμβάνοντας υπόψη και την αγωνία των επιχειρήσεων, θα θέλαμε να σας γνωστοποιήσουμε τα εξής ζητήματα:

  1. Λόγω καθυστέρησης έκδοσης της απαραίτητης τροποποίησης της ΚΥΑ για την Κρήτη, δεν έχει “ανοίξει” το πληροφοριακό σύστημα ώστε οι επιχειρήσεις να αρχίσουν να υποβάλουν αιτήματα χρηματοδότησης (δαπάνες) και να χρηματοδοτούνται.
  2. Λόγω της προαναφερθείσας καθυστέρησης, θεωρούμε ότι θα πρέπει να δοθεί παράταση στην περίοδο υποβολών για τις επιχειρήσεις της Κρήτης.
  3. Επιπλέον, κρίνουμε σκόπιμο να ενταχθούν επιπλέον επιχειρηματικές δραστηριότητες ως επιλέξιμες, πέραν των υφιστάμενων που ορίζει το πρόγραμμα.
  4. Προτείνουμε την πρόβλεψη κονδυλίου στο πρόγραμμα για δαπάνη συμβούλου με σκοπό τη σύνταξη και παρακολούθηση του προγράμματος για λογαριασμό των δικαιούχων.
  5. Τέλος, ζητούμε το παραπάνω μέτρο να επεκταθεί και για τα φυσικά πρόσωπα, τόσο στις ακτοπλοϊκές όσο επίσης και στις αεροπορικές συγκοινωνίες, όπως ήδη συμβαίνει και στα υπόλοιπα νησιά της χώρας μας.

Αναμένουμε σύντομα απάντησή σας για τα παραπάνω ζητήματα, δεδομένου ότι είστε γνώστης του παραπάνω θέματος και συμβάλατε και εσείς προσωπικά ώστε να ενταχθεί η Κρήτη στο μεταφορικό ισοδύναμο».