ΠΝΑΙ: Εισηγείται τη δημιουργία δικτύου λιμένων για Κρουαζιέρα και "βλέπει" Νάξο

Η κρουαζιέρα μπορεί να μην είναι στα καλύτερά της φέτος, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν αποτελεί μία βασική πηγή εσόδων για τα νησιά των Κυκλάδων και γενικότερα του Νοτίου Αιγαίου. Και μπορεί φέτος να έχουμε μία πτώση της τάξης του 3%, όμως Σαντορίνη και Μύκονος παραμένει οι πλέον δημοφιλείς προορισμοί στο Αιγαίο… Και η Νάξος; Σταθερή. Από τη στιγμή που δεν έχει το μεγάλο λιμάνι, δεν έχει βελτιώσει τα ζητήματα υποδομής, ουσιαστικά έχει ως βασικό πλεονέκτημα την στρατηγική της θέση (σ.σ. στο κέντρο του Αιγαίου) και τίποτα περισσότερο. Ακόμη και την μικρή μαρίνα που διαθέτει, δεν μπορεί να την εκμεταλλευτεί στο έπακρον.

Αποτέλεσμα; Περιοδικές εμφανίσεις κρουαζιερόπλοιων μεσαίας δυναμικότητας. Όπως το SeaBourn που εμφανίστηκε πριν από δύο ημέρες και για περίπου 12 ώρες άφησε στο λιμάνι της  Νάξου περίπου 800 επισκέπτες, οι οποίοι χωρισμένοι ανά ομάδες γνώρισαν τόσο την ενδοχώρα, όσο και την παλιά πόλη της Νάξου… και θα το δούμε πάλι για 5η φορά φέτος στις 14 Αυγούστου. Σήμερα, είχαμε την χαρά να δούμε ένα από τα ωραιότερα σκαριά που κυκλοφορούν στο Αιγαίο. Το Wind Star με τα τέσσερα κατάρτια του και τη δυνατότητα μεταφοράς 150 επισκεπτών. Ποιο είναι το πλεονέκτημα αυτού του τύπου των κρουαζιερόπλοιων; Ότι μεταφέρει επιβάτες με χοντρά πορτοφόλια…

Όμως, η Κρουαζιέρα έχει την τιμητική της αύριο Σάββατο 21 Ιουλίου στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Ο λόγος;  Θα συζητηθεί η πρόταση του περιφερειακού Συμβούλου Παναγιώτη Κουνάκη, για τη δημιουργία μίας ομάδας λιμανιών που θα μπορούν από κοινού να αναπτύξουν την κρουαζιέρα και τον θαλάσσιο τουρισμό στα νησιά της περιφέρειας νοτίου Αιγαίου, με τη συμμετοχή των κατά τόπους λιμενικών ταμείων…  Η πρόταση αφορά κυρίως τα μεγάλα νησιά που έχουν ήδη ανεπτυγμένο αξιόλογο τουριστικό ρεύμα, όπως  αυτά της Ρόδου, Σαντορίνης, Μυκόνου, Πάτμου, Κω, Κάρπαθου, Σύμης, Πάρου, Μήλου και Νάξου και τα οποία διαθέτουν ήδη τις ανάλογες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές.

Στην εισήγησή του για το θέμα αναφέρει μεταξύ άλλων και τα εξής: «Ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικά η κρουαζιέρα φθίνει με πολύ γοργούς ρυθμούς. Αυτές οι μορφές τουρισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την επιχειρηματικότητα και το λιανεμπόριο των νησιών που περνάει και θα περάσει ακόμα μεγαλύτερη κρίση. Η Τουρκία δυστυχώς δεν θεωρείται ακόμα ασφαλής προορισμός και η ανατολική λεκάνη της Μεσογείου ακόμα δεν έχει σταθεροποιηθεί ώστε να αποτελέσουμε ένα ενιαίο δρομολόγιο.

Τα Λιμενικά Ταμεία ανήκουν στους Δήμους και παρόλο που διεκδικήθηκε η εποπτεία τους από την Περιφέρεια, αυτή η ιδέα δεν προκρίθηκε από κανέναν, επομένως ο θαλάσσιος τουρισμός και τα λιμάνια παρέμειναν αποκλειστικά και μόνο ευθύνη των Δήμων που συνήθως ούτε την τεχνογνωσία ούτε το προσωπικό έχουν για να τα λειτουργήσουν με σύγχρονες μεθόδους και εξωστρέφεια.

Η πρόταση που από το 2015 είχε πέσει στο τραπέζι αλλά δεν έτυχε αποδοχής είναι η εξής: Να συσταθεί ένα Περιφερειακό Συμβούλιο Κρουαζιέρας (South Aegean Cruise Cluster), το οποίο να απαρτίζεται από τα Λιμενικά Ταμεία των νησιών που έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και των νησιών αυτών που θα ήθελαν να ξεκινήσουν να δημιουργούν τις προϋποθέσεις να έχουν προσεγγίσεις.

Οι Δήμοι Σαντορίνης, Μυκόνου, Ρόδου, Πάτμου, Κω, Σύμης, Καρπάθου, Μήλου, Νάξου και άλλων νησιών θα μπορούσαν να συνάψουν ένα σύμφωνο συνεργασίας, κατά το οποίο να μπορούν να δημιουργήσουν ένα πακέτο παροχών ώστε να καταστήσουν το προϊόν της κρουαζιέρας στο Αιγαίο αυτόνομο και οικονομικά ελκυστικό.

Π.χ τα λιμενικά τέλη μπορούν να βελτιωθούν σε μεγάλο βαθμό για όλα τα λιμάνια που συμμετέχουν στο cluster, ή η τιμή του νερού να είναι μειωμένη κατά 50% αλλά και να υπάρξουν κοινές δράσεις προβολής και επικοινωνίας με τις εταιρείες κρουαζιέρας και αλλά πολλά. Άλλωστε δεν πρέπει να ανακαλύπτουμε τον τροχό ξανά και ξανά αλλά να ακολουθούμε επιτυχημένα παραδείγματα άλλων περιοχών όπως το παράδειγμα του French Riviera Cruise Club.

Η αξιοποίηση όλων αυτών των πόρων που κάθε προορισμός έχει σε ένα μεγάλο σχηματισμό συνεργασίας υπό την καθοδήγηση ενός τεχνοκράτη ώστε να παρουσιαστεί ένα πακέτο συγκροτημένο και όχι διασπασμένο. Να αφουγκράζεται μέσω των επιχειρηματιών του χώρου όλες τις ανάγκες και τις νέες τάσεις.

Να εξοπλιστούμε με αξιοπιστία και βήματα τέτοια ώστε σε μια πενταετία από τώρα να θεωρείται το δίκτυο που θα δημιουργηθεί αυτόνομο από άλλους μη ελληνικούς προορισμούς, ασφαλές και ελκυστικά επωφελές από της εταιρείες της κρουαζιέρας».